Przejdź do głównej zawartości

JASNA I CIEMNA STRONA MOJEJ PRZYGODY Z BIEGANIEM CZ.1

             Każdy z nas czerpie ze swojej pasji to co mu w niej najbardziej odpowiada. Priorytety i cele są różne tak jak my jesteśmy różni.  Czasem trzeba dokonać pewnych wyborów i poświęceń. Czy w każdym przypadku warto ?Nie wiemy dopóki nie przekonamy się sami. Ja się przekonałam na własnej skórze i o mały włos niestety nie przedobrzyłam. Biegam zaledwie niecałe dwa lata, ale prawdziwa pasja i serce do biegania pojawiły się rok temu.  Co pokochałam w bieganiu? A co sprawiło,że w którymś momencie zaczynało to byc udręką? I mogę za to podziękować sobie, bo nie chciałam słuchać sygnałów jakie wysyłał mój organizm. Walka o powrót do tego co kocham jest b.powolna. Lekcja pokory. Rok biegania,ale długa historia...:)
Po pierwszym maratonie ,w którym wystartowałam  nienajlepiej przygotowana,  ale z happy endem -przebiegłam w 4,09- zaczęłam naprawdę regularnie uczestniczyć w treningach. Regularnie czyli 2 razy w tygodniu:) Schemat był ten sam: poniedziałek siła biegowa, środa trening szybkościowy. Biegałam z grupą na zorganizowanych zajęciach  pod opieką profesjonalnego trenera.Rzadko kiedy udało mi się wygospodarować  czas na dłuższe bieganie w weekend.Sama zresztą biegać nie bardzo  lubiłam.Umierałam z nudów po 10 minutach i już po 10 minutach czułam ,że nie mam siły:) Ze znajomymi nie zawsze dało radę sie zgrać ,a poza tym na ogół weekendy spędzałam na zawodach. Właśnie te zawody stanowiły największą przyjemność,  więc zapisywałam się dosłownie na co tylko się dało. Czasem potrafiłam zaliczyć w jeden weekend 2 biegi z niezłym wynikiem i wskoczyć na pudło w open lub kategorii wiekowej. Głównie były to lokalne,kameralne biegi typu Dycha na Piątkę lub Bieg o Srebrne Czółenko  Włókniarskie.  W małych walczyłam o miejsce w klasyfikacji, a w dużych typu Rossmann o życiówkę. Co uwielbiałam w zawodach oprócz rywalizacji z innymi lub walki z czasem i ze sobą? ATMOSFERĘ!!! Wspólna rozgrzewka ze znajomymi, selfie na starcie, mijanki i wsparcie wzajemne w trakcie biegu, nowe znajomości, posiłek regeneracyjny, dzielenie się wrażeniami, mieszanka ludzkich emocji. Radości pomieszane z wkurzeniem. Sama to poznawałam. Jeden start podium lub życiówka, a inny totalna klapa i wynik do niczego. Ale do czego zmierzam ,niezależnie od wyniku ZAWSZE wracałam z zawodów zadowolona, uskrzydlona i bogatsza o nowe doświadczenie. Dlatego startowałam często i nawet czasem dzień po dniu. Można powiedzieć ,że się uzależniłam.
 Nierzadko  padały komentarze że dzień po dniu nie powinno się startować, a jeżeli już, to jeden ze startów powinno się biec treningowo. Dla mnie bieganie zawodów "treningowo" mijało się z celem. Albo walczę i się ścigam czy z czasem czy z innymi i dobrze się bawię, a jeżeli nie ,to po co kupować pakiet startowy? Poza tym startowałam dla przyjemności . Nie ukrywam też że moje drobne sukcesy sprawiały mi ogromną radość. I żeby było jasne: biegałam bez strategii, bez zegarka, po prostu jak mi w duszy grało. Amatorszczyzna stuprocentowa:)  Ile razy zaczynałam za szybko, a potem modliłam się żeby nie umrzeć:) Zresztą chyba każdy taką sytuację przerobił. Wracając do tematu trenowałam w ten sposób pół roku, 2 treningi tygodniowo plus 2,3,4 starty w miesiącu. Wyniki się poprawiały Przybywało nowych znajomych, pucharów na półce i medali. Dzięki treningom zyskałam nowych przyjaciół.Bieganie stało sie nałogiem.Nie mogłam sie doczekać dni treningowych i zawodów. Pędziłam na nie jak na skrzydłach. Na marginesie wspomnę że 2015 rok był dla mnie  rokiem nie bardzo udanym więc bieganie stanowiło jedyny pozytywny jego element i było jedyną rzeczą jaka sprawiała, że moje życie nabierało kolorów.    
Nadszedł wrzesień, w którym to najwazniejszym startrem miał być 37 PZU Maraton Warszawski.  Moje treningi bez zmian. Dwa razy w tygodniu. No i zawody.Bussiness Run na początku września. Za tydzień życiówka na 5 km w sobotę i wygrana w open kobiet na dyche w Biegu na Wzniesieniach dnia następnego.Kolejny tydzień planowałam Kleszczów i jeszcze zamierzałam gdzieś upchnąć długie wybieganie przed maratonem.:) Po Wzniesieniach trener opiekujący się naszą grupą dość dosadnie powiedział mi co myśli na temat takiego postępowanie tuż przed maratonem więc weekend przed Warszawą grzecznie zostałam w domu, odpuściłam Kleszczów i zrobiłam jakis regeneracyjny truch. Byłam zła oglądając zdjęcia znajomych na fb z Kleszczowa,  no bo jak to jakiś bieg odbył sie beze mnie???  Na długie wybieganie juz czasu nie wystarczyło ,bo ocknęłam sie za póżno i do Warszawy ruszyłam na maraton w zasadzie znowu nieprzygotowana tak jak należy .Bałam sie tego startu i zawsze stając na starcie maratonu będę sie bała.Nie muszę nikomu tłumaczyć ,że jest to dystans, na którym może wydarzyć się wszystko. Najlepiej przygotowani biegacze ,trenujący miesiącami pod maraton potrafią zderzyć sie ze ścianą, albo doczłapać do mety z wynikiem duzo gorszym od zakładanego, więc co dopiero ja. Moim marzeniem oficjalnie było złamać 4 godziny a po cichu przebiec w 3,45.  To był mój dzień!!!Maraton ukonczyłam  z czasem 3,35,24.. i wtedy zakochałam się w tym dystansie.   Wróciłam do Łodzi uskrzydlona  i wtedy zapragnęłam trenować więce. Pojawiły sie marzenia kolejnych zyciówek, a wiedziałam że do spełnienia tych marzeń już nie wystarcy trenować 2 razy w tygodniu. Teraz wiem  że powinno zostać tak jak było dotychczas.   Nie byłam świadoma tego  co mnie czeka  i niestety jakie  będą tego konsekwencje. Chciałam więcej.  Ale życie jest życiem i gdyby człowiek wiedział, że upadnie to by usiadł. Poza tym każde doświadczenie nas wzbogaca chociażby w świadomość tego ,że to co może być  dobre dla innych niekoniecznie musi być dobre dla nas. I to co innych rozwinie ,nas niestety może powalić.   I różne uwarunkowania o tym decydują.Po pierwsze  to czy potrafimy się odnaleźć w nowej sytuacji i jej sprostać ,a po drugie  czy aby na pewno ta sytuacja jest dla nas korzystna i czy w ten sposób odpowiadamy na swoje pragnienia. Jest przysłowie "lepsze może byc wrogiem dobrego".  Ciąg dalszy wkrótce:)    



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

NIEUDANY JUBILEUSZ- RELACJA Z 44 MARATONU WARSZAWSKIEGO

44 Maraton Warszawski był moim piętnastym w życiu maratonem i o ile do ostatnich dwóch moje przygotowania były średnie na jeża to tym razem podeszłam do tematu poważnie i zadaniowo jak niegdyś. Odzyskałam radość i pasję z treningów, wstawałam o 5.00 rano aby z moją przyjaciółką pobiegać,bardzo rzadko odpuszczałam, pilnowałam diety i byłam przekonana, że 25.09 odmelduję się na mecie z nowym rekordem życiowym. Niestety trzy tygodnie przed startem rozłożyła mnie jakaś infekcja. Na początku myślałam,że to zwykłe przeziębienie i za trzy dni będzie po temacie. Tymczasem dziadostwo trzymało ponad dwa tygodnie. Musiałam zluzować z treningami,ale wciąż miałam nadzieję,że wykuwana tygodniami forma odda na zawodach. Pisząc to już trochę ochłonęłam ale uwierzcie,że w niedzielę byłam bardzo rozczarowana i rozżalona. A teraz przejdźmy do relacji. Będę się streszczać. Do Warszawy pojechałyśmy z Agnieszką w sobotę. Aga zarezerwowała prześliczny apartament na starówce 500 metrów od startu. Odeb

"CHCĘ BYĆ SZCZUPŁA I WYSPORTOWANA"-JAK ZACZĄĆ?

Siedzący ryb życia, złe nawyki żywieniowe, spowolniony w wyniku upływu lat metabolizm skutkują efektem nadprogramowych kilogramów, ociężałością, kompleksami i często problemami zdrowotnymi. Od kilku lat coraz więcej ludzi stara się skończyć z takim trybem życia, podejmuje aktywność fizyczną ,a co poniektórzy zmieniają swój styl życia i wizerunek o 180 stopni i z otłuszczonego urzędnika zasiadającego co wieczór z piwem przed telewizorem stają się osobą wysportowaną i energetyczną. Oczywiście metamorfoza nie następuje w przeciągu miesiąca,cudów nie ma, a napisałam to celowo ,bo mimo wszystko są wśród nas ludzie ,którym się wydaje ,że pewne rzeczy uda się im przeprowadzić właśnie w tempie expresowym. Niestety nie da się. Do tego wrócimy. Jak zacząć? Od czego zacząć? Stajemy przed lustrem w przymierzalni w wieku lat trzydziestu paru przykładowo i okazuje się ,że coś na co długo nie zwracaliśmy uwagi wymknęło się nam spod kontroli. Sylwetka nie ta sama, wiszący brzuch,  tu i ówdzie fał

PO RAZ TRZYNASTY! RELACJA Z 43 MARATONU WARSZAWSKIEGO

  Dokładnie dwa lata przyszło mi czekać na kolejny, trzynasty w moim życiu maraton. Dystans, do którego mam wyjątkowa słabość i który uwielbiam!  Przyznam szczerze, że w którymś momencie straciłam wiarę, że kiedykolwiek jeszcze będzie mi dane przebiec królewski dystans w normalnej formule, z kibicami, bez covidowych ograniczeń i w normalnym świecie toteż byłam przeszczęśliwa kiedy wrócił normalny świat i udało mi się zdobyć pakiet na 43 Maraton Warszawski. Pozostało tylko solidnie przepracować okres letni aby powalczyć o nowy rekord życiowy. No i właśnie...Tu pojawił się problem... W ekspresowym skrócie napiszę jak wyglądały moje przygotowania do tego tak bardzo wyczekiwanego przeze mnie startu. W zasadzie  wszystko zaczęło się komplikować już pod koniec stycznia kiedy na treningu interwałowym nabawiłam się kontuzji mięśnia dwugłowego i musiałam zrobić przymusową przerwę. Nie była co ona prawda zbyt długa, gdyż trwała zaledwie osiem dni, ale po powrocie przez dłuższy czas nie było mowy